Lotniska w Europie

Lotnisko w Lizbonie

lotnisko lizbona

Lotnisko w Lizbonie leży nieopodal centrum miasta. Stojąc w punkcie widokowym na Zamku św. Jerzego, można co rusz zobaczyć samoloty schodzące do lądowania nad miejską zabudową.

Lotnisko w Lizbonie odprawia blisko milion pasażerów miesięcznie i należy do największych w tej części Europy. Z lotniska odlatują samoloty narodowych linii TAP - Air Portugal i PGA - Portugália Airlines oraz dziesiątki większych i mniejszych operatorów. Pasażerów obsługują dwa terminale - T1 obsługuje loty międzynarodowe, T2 zajmuje się przelotami krajowymi.

Lotnisko jest nieduże i dobrze oznakowane. Nadal dominuje tu wydawanie biletów przez obsługę lotniska, choć można oczywiście skorzystać z automatów.

Dojazd autobusem do centrum Lizbony

Dojazd autobusem do centrum zajmuje około 15 - 20 minut, dojazd do dworca kolejowego Cais do Sodré, położonego nieopodal Tagu - około 30 minut.

Można skorzystać z AIRPORT SHUTTLE BUS - linii przejeżdżającej głównymi ulicami i placami miasta lub skorzystać z nieco tańszej opcji - autobusów komunikacji miejskiej Carris linii 5, 22, 44, 45 i 83. Autobusy Shuttle Bus posiadają panel LCD na którym wyświetla się droga i nazwa najbliższego przystanku. W wypadku zarówno linii miejskiej jak i Shuttle Bus bilety możemy zakupić u kierowcy.


Fiumicino i Ciampino - dwa rzymskie lotniska

logoadr Fiumicino i Ciampino to dwa lotniska, którymi można dotrzeć do Rzymu. Pierwsze z nich - im. Leonarda da Vici obsługuje głównie loty ze stolic europejskich oraz połączenia poza unijne. Leży w odległości około 35 km od centrum miasta, składa się z trzech terminali i jest jednym z najbardziej obleganych portów lotniczych we Włoszech.

Drugie i znacznie mniejsze lotnisko przyjmuje połączenia tanich przewoźników i połączenia czarterowe. Jest położone około 15 km od centrum i składa się z czterech terminali.

Fiumicino - Rzym

Bezpośrednie połączenie lotniska z miastem zapewniają pociągi kursujące średnio co 30 minut. Mamy do wyboru droższe, ale szybsze połączenie pociągiem Leonardo mające swą stację końcową na Roma Termini i połączenie pociągiem osobowym zatrzymującym się na kilku stacjach pośrednich takich jak Trastevere - Ostiense - Tuscolana - Tiburtina, ale omijające stację główną Termini.

Autobus Sitbus-Shuttle do stacji Roma Termini ma swój przystanek na lotnisku przy placu parkingowym przed wyjściem z Terminalu 3. Czas jazdy to około 50 minut, jednak często znacznie wydłuża się ze względu na olbrzymie korki na trasie.

Ciampino - Rzym

Od głównego wyjścia z lotniska odjeżdżają autobusy podmiejskie ATRAL i CORTAL, dowożące pasażerów do pierwszej stacji metra Anagnina. Stamtąd już można zaplanować dalszą podróż wedle układu stacji rzymskiego metra.

Można również dojechać bezpośrednio autobusem do stacji kolejowej Ciampino lub inną linią autobusową do stacji Roma Termini znajdującej się praktycznie w centrum komunikacyjnym Rzymu.  Przy stacji Roma Termini krzyżują się linie metra A i B, tak więc można stamtąd planować drogę w nawet najodleglejsze zakątki Rzymu.

Do centrum można dotrzeć także autobusem Terravision, który ma przystanek na lotnisku na placu przed wyjściem z dworca i dojeżdżają do dworca Roma Termini. Czas jazdy uzależniony jest od korków na drodze i waha się od 30 min. do 1 godz.


Lotniska w Paryżu - im. Charlesa de Gaulle i Orly

logo aeroports de paris Mimo upływu blisko 40 lat od zakończenie budowy, lotnisko im. Charlesa de Gaulle w Paryżu prezentuje się nadal znakomicie i nowocześnie. To prawdziwy olbrzym wśród lotnisk - drugi co do ilości odprawianych pasażerów w Europie. Rocznie z usług lotniska korzysta ponad 60 mln. pasażerów.

Pierwszy terminal - T1 ma kształt dysku i połączony jest z mniejszymi budynkami. Głównie odprawia się tu samoloty linii SAS, Lufthansa, United i US Airways.

Terminal T2 w kształcie podkowy przyjmuje narodowego przewoźnika - Air France, a także British Airways, Alitalia, KLM czy American. Na terminalu drugim – oznakowanym literami od A do F są odprawiane także samoloty LOTu.

Terminal T3 zajmują głównie mniejsze linie lotnicze, stąd też wylatują najczęściej samoloty czarterowe.

Zanim wybudowano lotnisko im. Charlesa de Gaulle w Paryżu głównym lotniskiem Paryża był port lotniczy w Orly - wybudowany jeszcze przed II wojną światową. Dziś lotnisko w Orly nadal przyjmuje samoloty, ale służy przede wszystkim do obsługi lotów krajowych.

Lotnisko im. Charlesa de Gaulle jest dobrze oznakowane i mimo olbrzymich rozmiarów stosunkowo prosto jest się na nim odnaleźć. Musimy jednak mieć zapas czasu choćby na przebycie sporych odległości pomiędzy poszczególnymi terminalami. Dla naszej wygody są też małe busiki przewożące pasażerów pomiędzy poszczególnymi bramami, niedawno zaś uruchomiono kolejkę, która łączy terminale.

Odlatując z lotniska im. Charlesa de Gaulle w Paryżu musimy się liczyć z pozyskaniem biletu poprzez specjalnie przystosowane do tego automaty. Na szczęście obsługa lotniska zapewnia pomoc w tego typu operacjach.

Lotnisko - Paryż: Dojazd kolejką miejską RER B

Lotnisko leży około 20 km od granic Paryża, jednak do samego centrum droga jest naprawdę daleka. Najlepiej pokonać tę trasę autobusem lub kolejką miejską RER - w tym wypadku RER B. W ramach biletu na kolejkę możemy korzystać z usług paryskiego metra. Przesiadać się dowolną ilość razy – pod warunkiem nie wychodzenia na powierzchnię.

Bilet na RER możemy zakupić w automacie (umiarkowanie przyjaznym) lub w kasie, do której jednak najczęściej stoją tłumy trochę zagubionych pasażerów.

Lotnisko - Paryż: Dojazd autobusami

Przy każdym z terminali są przystanki Roissy Bus. Autobusy łączą terminale, a następnie dojeżdżają w pobliże budynku Opery Garnier w Paryżu. Kursują pomiędzy 6 rano, a godziną 22:30 wieczorem. Dojazd do opery trwa około 50 minut, może się jednak wydłużyć ze względu na natężenie ruchu ulicznego.

Przy Terminalu 2 znajduje się przystanek autobusowy linii Air France. Częstotliwość odjazdów autobusów to około 15 minut. W Paryżu zatrzymują się przy Porte Maillot i kończą trasę w okolicach Łuku Triumfalnego. Autobusy kursują pomiędzy 5.45, a godziną 23.00. Przejazd pomiędzy lotniskiem, a przystankiem końcowym trwa około 40 minut.


Lotnisko Madryt Barajas

madrid barajas logo Powstałe w 1928 roku lotnisko Madryt Barajas jest największym portem lotniczym w Hiszpanii. Rocznie obsługiwanych jest tu blisko 50 mln. pasażerów co daje jeden z wyższych wyników wśród lotnisk Europy. Jeśli chodzi o powierzchnię to lotnisko w Madrycie jest prawdziwym gigantem - terminal T4 jest najwięszym tego typu obiektem w Europie. Lotnisko Madryt Barajas składa się z czterech terminali z tym, że terminale T1, T2 i T3 są połączone bezpośrednio, a do terminalu T4 należy dojechać metrem lub bezpłatnym autobusem obsługi lotniska.

Narodowy operator - Iberia Airlines zapewnia ponad 50% ruchu lotniczego na tym lotnisku. Ze względu na swoje położenie Madryt stanowi doskonały most przewozowy łączący Europę z Ameryką Południową.

Transfer z lotniska

Najwygodniejsze połączenie z miastem zapewnia sieć metra linii 8, którego krańcowy przystanek zaczyna się przy terminalu T4. Należy jednak pamiętać, że przy transferze z lotniska/na lotnisko obowiązuje nieco wyższa taryfa niż przy bezpośrednich przejazdach metrem po mieście. W roku 2011 koszt przejazdu z lotniska wynosił 2 Euro, w pozostałych warunkach było to 1 Euro.

Sieć metra w Madrycie jest dobrze oznakowana i rozległa - tym samym z lotniska możemy dostać się metrem w niemal dowolny obszar miasta. Dojazd do Puerta del Sol - centralnego placu Madrytu wymagał dwóch przesiadek i skorzystania z trzech linii metra.

Metro w Madrycie kursuje od 6:00 rano do 1:45 w nocy.

Alternatywnie do centrum można dostać się linią autobusową nr 200, której przystanki znajdują się przy terminalach od T1 do T3.

Samoloty LOTu, Lufthansy czy Ryanair są obsługiwane przez terminal T1, Air France przez T2.


Lotnisko Kopenhaga-Kastrup

lotnisko kopenhaga Lotnisko Kopenhaga-Kastrup to jeden z największych portów lotniczych w Europie Północnej. Składa się z trzech terminali w tym Terminal 1 zarezerwowany jest dla ruchu krajowego. Samoloty LOTu czy Air France obsługiwane są przez Terminal 2. Pomiędzy Terminalem 1, a Terminalem 2 i 3 kursuje bezpłatny autobus. Podróż zajmuje ok. 10 minut.

Stacja kolejowa - dojazd do Kopenhagi

Stacja kolejowa znajduje się pod Terminalem 3. Bilety na pociągi i metro można zakupić w okienkach w Terminalu 3 powyżej stacji kolejowej lub w automatach biletowych. Częstotliwość odjazdów pociągów do Kopenhagi jest dość duża. Możemy wysiąść na stacji głównej Københavns Hovedbanegård lub jednym z najbardziej ruchliwych dworców kopenhaskich - mających również bezpośrednie połączenie z metro - Nørreport. Ze stacji kolejowej na lotnisku możemy dojechać również do innych miast zarówno w Danii, jak i Szwecji czy w Niemczech.

Metro - dojazd do Kopenhagi

Do Kopenhagi możemy dojechać także metrem linii M2. W automatach biletowych możemy płacić monetami lub kartami płatniczymi. Stacja metra znajduje się w przedłużeniu Terminala 3. Częstotliwość metra w ciągu dnia i wieczorem wynosi 4 do 6 minut,  a 15 do 20 minut w nocy. Do dworca kolejowego Nørreport w Kopenhadze podróż  trwa ok. 15 minut.


Lotnisko Amsterdam-Schipol

amsterdam schipol Port lotniczy Amsterdam-Schiphol to największe lotnisko Holandii i jedno z największych w Europie. Pod wspólnym dachem Terminala mieszczą się trzy sekcje zwane Hallami, które z kolei dzielą się na mniejsze jednostki zwane Pirsami. Część z nich obsługuje wyłącznie loty do strefy Schengen, część poza Schengen.

Samoloty LOTu wraz z Air France i KLM przybywają do Hall 1 i Pirs C. Przez podróżnych Amsterdam-Schiphol uważane jest za jedno z najlepiej oznakowanych lotnisk jednak ze względu na duże odległości do pokonania należy zarezerwować sobie większą ilość czasu w razie przesiadki.

Stacja kolejowa Schiphol - dojazd z lotniska do Amsterdamu

Stacja kolejowa Schiphol znajduje się bezpośrednio przy lotnisku. Na platformie można znaleźć bezpłatny wózek bagażowy. Bilety można zakupić w żółtych automatach biletowych na peronach w Schiphol Plaza, która mieści mieści się naprzeciw hali przylotów i odlotów.  Podróż do Amsterdamu trwa około 15 minut. Częstotliwość odjazdów i przyjazdów pociągów wynosi w godzinach największego nasilenia również około 15 minut, bilet kosztuje około 4 Euro. Pociąg dowozi nas do samego centrum Amsterdamu na Centraal Station.

Schiphol posiada wiele bezpośrednich połączeń autobusowych z różnymi dzielnicami miasta Amsterdam. Usługi komunikacyjne świadczone są przez Schiphol Sternet, Zuidtangent i Interliner. Większość linii działa od wczesnego ranka do późnego wieczora. Niektóre połączenia autobusowe działają również w nocy. Do centrum można dojechac autobusem linii 370.

Podróż taksówką trwa ponad pół godziny, a cena dojazdu w zależności od rejonu wacha się pomiędzy 20, a 40 Euro.


Lotnisko w Tallinnie

tallin lotnisko Port lotniczy w Tallinnie jest największym lotniskiem Estonii. Położony jest o 4 km od centrum miasta, nieopodal jeziora Ulemiste. Jeden terminal obsługuje wszystkie loty, tak więc poruszanie się po lotnisku nie powinno stanowić większego problemu.

Do miasta można dojechać z lotniska linią nr 2, która wyjeżdżając z lotniska (Lennujaam) dociera do portu pasażerskiego Mõigu. W centrum miasta autobus zatrzymuje się m.in. obok centrum handlowego Viru keskus na ulicy Laikmaa. Bilety sprzedawane są przez kierowcę autobusu oraz dostępne są również w R-kiosku na terminalu pasażerskim.

Począwszy od 26 maja Hansabuss otwiera nową linię autobusową (nr 90K), która zapewni łatwy dojazd z lotniska do centrum miasta. W autobusie jest bezpłatny dostęp do internetu, a bilety wynoszą około 2 euro i są sprzedawane przez kierowcę.



Lotnisko w Helsinkach

Lotnisko w Helsinkach Port lotniczy Helsinki-Vantaa położony jest o 15 km od stolicy Finlandii w miejscowości Vantaa - czwartym co do wielkości wśród miast Finlandii. Jest to największe lotnisko w Finlandii - jedno z największych w całej Skandynawii. Rocznie obsługuje ponad 13 mln pasażerów i takie linie lotnicze jak British Airways, KLM, Sas, Lufthansa czy Aerofłot. Na lotnisku w Helsinkach lądują także samoloty LOTu. Lotnisko w Helsinkach zostało oddane do użytku na początku lat pięćdziesiątych - przed Olimpiadą 1952 roku. Lotnisko składa się z dwóch, powiązanych z sobą terminali oddalonych od siebie tylko o 250 metrów. Port lotniczy Helsinki-Vantaa jest doskonałym miejscem przesiadkowym na trasie do Azji ze względu na swoje położenie geograficzne - stąd bowiem wiedzie jedna z najkrótszych dróg do państw Azji.

Na lotnisku wprowadzane są najnowsze systemy pomocne pasażerom by ich pobyt na lotnisku i wszystkie sprawy formalne były załatwiane na lotnisku jak najprościej. Modernizowane są technologie ogrzewania jak i klimatyzacji tak aby były jak najbardziej energooszczędne. Otworzono też nowe sklepy, restauracje jak i kawiarnie. Dlatego lotnisko cieszy się uznaniem podróżnych jako jedno z lepiej oznakowanych i przyjaznych dla pasażerów. Na całym lotnisku istniej strefa darmowego internetu. Miła obsługa naziemna dopełnia reszty. Lotnisko jest też doskonale przygotowane do wszelkiego rodzaju anomalii pogodowych ze śniegiem na czele. Od lata port lotniczy stolicy Finlandii zajmuje czołowe miejsce w rankingach najbardziej przyjaznych lotnisk.

Dojazd z lotniska do Helsinek

Autobusy przewoźnika Finnair kursują do centrum Helsinek co 20 minut, a bilet kosztuje około 6 Euro. Do centrum można dojechać także autobusami komunikacji miejskiej. Koszt dojazdu taksówką to około 25-40 Euro w zależności or rejonu i korków na trasie. Mimo niedużej odległości dotarcie do centrum może zająć do godziny czasu. Miejski autobus 61 dowozi pasażerów do stacji kolejowej Tikkurrila. Stąd można dostać się zarówno do Helsinek jak i do innych miast Finlandii. Bezpośrednio z lotniska odjeżdżają też autobusy komunikacji międzymiastowej.

W 2012 roku Helsinki przyjęły zaszczytny tytuł Światowej Stolicy Designu - tym samym na lotnisku organizowane są wystawy z zakresu fotografii i sztuki użytkowej.


Port Lotniczy im. Elefteriosa Venizelosa
Lotnisko w Atenach

Nowoczesny port lotniczy, którego otwarcie nastąpiło w 2001 roku nosi imię Elefteriosa Venizelosa - określanego mianem najwybitniejszego męża stanu nowożytnej Grecji. Położone jest około 30 km. od stolicy Grecji i mimo swego ogromu - jest bardzo dobrze oznakowane i przyjazne dla pasażerów. Budowa nowego lotniska wiązała się z potrzebą unowocześnienia węzła komunikacyjnego szykowanego na zbliżającą się w 2004 roku olimpiadę w Atenach.

Aktualnie lotnisko składa się z dwóch terminali: Głównego i powiązanego z nim tunelem Terminalu Satelitarnego. Lotnisko obsługuje największych przewoźników Europy jak British Airways i Lufthansę oraz przewoźników tańszych i pomniejszych jak Easyjet, Germanwings czy Austrian. Lądują również na nim samoloty LOT.

Dojazd z lotniska do Aten

Port lotniczy jest dobrze skomunikowany z miastem - z lotniska można dojechać do Aten jedną z kilku linii autobusowych. Koszt dojazdu w zależności od przewoźnika waha się pomiędzy 3, a 5 Euro. Publiczne linie autobusowe noszą oznakowanie E 94, E95 i E96. Jadąc bezpośrednio do portu w Pireusie ma się szansę na nieco szybszą podróż niż do centrum Aten ze względu na omijanie najbardziej zakorkowanych ulic.

Istnieje również możliwość dotarcia z lotniska koleją lub metrem. Tuż przy lotnisku ma stację niebieska linia metra oznakowana numerem 3. Korzystając z niej można się następnie przesiąść na dwie pozostałe linie. Można skorzystać także z kolejki podmiejskiej, która również skomunikowana jest z metrem.