Metro w Madrycie
MADRYCKIE METRO
Metro w Madrycie to ponad 300 km podziemnych tuneli łączących około 280 stacji. Dzieli się na linie małego profilu, o mniejszych peronach i zbudowane około 20 m. pod ziemią i linie dużego profilu zbudowane około 50 m. pod ziemią i o dłuższych peronach.
15 linii metra oznakowanych cyframi i kolorami tworzy prawdziwy gąszcz podziemnego świata Madrytu. Metro jest dość dobrze oznakowane, ale przy tej skali i przy tunelach do stacji niekiedy schodzących na trzy poziomy w dół - dobrze jest się cały czas upewniać czy aby na pewno zmierzamy we właściwym kierunku.
Nie sposób opisać całego systemu, warto jednak zwrócić uwagę na kilka rozwiązań.
Linia 8
- biegnie z lotniska od Terminalu nr 4, poprzez Terminale 3, 2, 1 do stacji końcowej Nuevos Ministerios, na której można się przesiąść w granatową linię 10 albo w szarą linię 6, której trasa tworzy zamknięty krąg (Circular).
:: Przy centralnym placu Madrytu
- Puerta del Sol krzyżują się trzy linie metra: jasnoniebieska linia 1, żółta linia 3 i czerwona linia 2.
Czerwoną
linią 2
możemy dotrzeć bezpośrednio do Parku Retiro, a dalej do Areny Las Ventas.
Żółtą
linią 3
dotrzemy do placu Hiszpańskiego, a dalej do stacji Moncloa - terenu uniwersyteckiego w pobliżu, którego znajduje się Muzeum Ameryki i wieża widokowa.
Jasnoniebieską
linią 1
możemy dotrzeć do stacji Cuatro Caminos w pobliże Bramy Europy - słynnych dwóch wysokościowców nachylonych do siebie pod kątem 15 stopni. Jadąc w przeciwną stronę do Areny Las Ventas możemy dotrzeć do stacji Cuatro Caminos także czerwoną
linią 2
.
Podziemna
kolejka R
, która należy do systemu Metra łączy stację Opera z Principe Pio.
Metro kursuje od 6 rano do 2 w nocy.
Metro w Madrycie było czwartym systemem kolei podziemnej jaki powstał w Europie, po Londynie, Budapeszcie i Paryżu.